Burkmatsvägrar

Winston har hittills alltid älskat burkmat. Jag brukar köpa tyo 10 burkar när vi storhandlar (1 gång i månaden) och så varvar jag dem med egen mat. Men nu är det ju så att lilleman inte längre vill ha burkmat. Han kniper igen munnen och skakar på huvudet. Dessutom flaxar han vilt med armarna för att försöka få bort skeden (vilket leder till riktigt fina fläckar på mattan...) Han har sedan några veckor tillbaka börjat få små egna bitar på en tallrik medan jag matar honom med antingen burk eller egen mat som är lätt mixad. Bara egen mat i små bitar är vad som gäller nu och helt plötsligt tycker jag att det är så svårt att komma på vad jag ska ge honom. Jag själv är ju vegetarian och har tänkt att han ska äta mest vegetarisk med kött någon gång då och då. Jag tycker att kött är äckligt och med allt som hela tiden kommer fram på nyheterna om kött så vill jag ge Winston så lite som möjligt. Fisk ska ha självklart äta (det gör även jag). Eftersom han äter själv med händerna så är det ju att föredra om maten inte är så kladdig, fast det är nog egentligen oundvikligt...men hittills har jag givit honom kokt mat, tex potatis, morot, broccoli, blomkål, fisk, ärtor och pasta. I helgen när jag var själv och det inte har funnits mycket tid till att stå vid spisen så fick det bli kokt falukorv...känns inte helt rätt men han tycker att det är jättegott plus att korven är ekologiskt, så känns det lite bättre. Men nu måste jag ta tag i det här och laga till lite mat så att det finns färdigt i frysen. Har tänkt att göra en vegetarisk lasagne med röda linser i tomatsåsen och en massa grönsaker. Perfekt att dela i bitar som han kan äta själv. Ska även försöka göra några grönsaksbiffar och egna köttbullar. Ge mig era bästa tips på mat man kan ge en bebis som vägrar burkmat (även kötträtter).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0