Rutiner

Det här med rutiner på små bebisar...lilleman har ju hittills fått sova och äta hur han vill och på nätterna har vi inte haft några problem - han verkar förstå att det är natt och sover alltid sina längsta sovpass på natten. Mellan fredag och lördag sov han för första gången 7 timmar i sträck! Annars brukar han vakna efter 4-5 timmar. Han somnar alltid om efter maten och sover i 99% av fallen fram till ca 10.00. Inte så mycket att klaga på alltså. Självklart blir några nätter då och då helt kaos och han vägrar somna eller vaknar redan efter två timmar. Men det skulle ju bara skönt att få in lilleman i någon form av rutin så att man vet ungefär hur dagarna ser ut. När jag var gravid köpte jag boken "The Contented Litte Baby Book" av Gina Ford och planen var att så fort lillbebben var född skulle rutinerna anpassas. Men så blev det ju inte riktigt. Man ville ju så gärna ta vara på varenda liten minut man fick chans att sova ibörjan så jag tänkte hela tiden, "vi börjar snart när vi är lite mindre trötta", haha, ja, den dagen kom ju inte riktigt...men under julveckan var lilleman uppe till nästa halv tre på natten varje kväll så då kände jag "Nej, det här funkar verkligen inte längre - nu är det dags för Gina Ford!" Det gjorde vi i två dagar (och funkade faktiskt bra!) men sedan gick Fredrik tillbaka till jobbet och tiderna passade inte alls när jag var hemma själv och behövde gå ut med Elton två gånger om dagen - lilleman somnar alltid i vagnen. Så nu blir det inge Ford utan jag får försök hitta egna rutiner. Hjälp mig! Hur gjorde ni? Hur tidigt började ni med rutiner på era små?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0