Akuten med Jolie

 
Igår skulle jag egentligen ut och handla alla ingredienser till bakverken som ska fixas till Jolies dop på lördag. Men så blev det inte. Söndagar är min dag att ha sovmorgon och jag brukar då sova till strax innan 9 och gå upp direkt och pumpa så jolie kan få "frukost". Hon brukar vaknar vid 5- 5.30 på morgonen så det funkar jättebra. Nu för tiden har jag aldrig mjölk så det finns en färdig flaska på morgonen, utan måste pumpa direkt när jag vaknar så hon kan få mat. Just den här natten vaknade hon istället strax efter kl 3 och fick mat. När Fredrik gick upp med henne strax innan 8 så var jag på väg att också gå upp för jag visste att hon inte skulle kunna hålla sig till kl 9. Men vi tänkte båda att hon lika gärna kunde få ersättning den här gången (hittills helammad - på flaska).
Han matade henne runt 8 och allt verkade bra. Fredrik gick ut en sväng och runt 11 började hon kräkas. Tänkte att det var en normal reaktion eftersom hennes mage inte är vad vid något annat än bröstmjölk. Men andra omgången var det så segt det som kom upp att hon nästan inte fick luft, det kom liksom inte ut ordentligt, istället åkte det tillbaka ner i halsen och hon blev alldeles röd i ansiktet. I panik tog jag upp henne och vände henne neråt och framåt. Riktigt segt, men ut kom det. Mitt i allt blev hon väldigt slö, och jag tänkte att hon var trött (hon skulle precis sova den tiden). La henne i vagnen i hallen för att höra henne bättre och började fixa med lunch till Winston. Hör att hon låter och springer ut, och där ligger hon på rygg och får knappt luft igen. Gör samma sak, upp och vänder på henne och allt kommer ut. Detta händer sedan tre gånger till och jag har redan ringt Fredrik i panik och han kommer hem. Sjunde gången kräks hon galla över hela golvet och vi ringer vårdguiden som säger åt oss att åka in till akuten på en gång. Jag börjar så klart störtgrina, dels för att jag blir orolig och dels för att jag hatar sjukhus...ringer mamma och ber henne komma och ta hand om Winston. Under tiden gör jag klart maten till honom och sätter honom vid bordet, försöker hela tiden hålla mig lugn så han inte ska bli orolig. Packar skötväskan medan Fredrik klär på Jolie (som har däckat totalt) och sätter henne i babyskyddet. 
 
Efter att ha väntat 4 timmar får vi äntligen träffa en läkare som konstaterar att hon har fått en allergisk reaktion på grund av mjölkproteinet. Under de fyra timmarna vi väntar mår hon bra och är helt som vanligt igen. Dricker bröstmjölk och kräks inte mer än vad hon brukar göra efter en måltid. En remiss är skickad till barnläkare som ska utreda allergin och vi har även fått ett recept på mjölkfri ersättning. 
 
Är så glad att jag har pumpat så här länge och hållt igång mjölkproduktionen, för nu kan jag fortsätta ett tag till iom att mjölkfri ersättning är så dyrt. Vi kommer självklart ha det hemma också så att det finns backup hela tiden, eller om vi ska iväg. Skönt att hon är såpass stor att hon snart kommer börja äta gröt och annat än bara flytande. Hade tänkt att börja trappa ner inför dopet och helgen därpå ska vi också bort, det är ju inte jättesmidigt att pumpa någon annanstans än hemma. Men vi kör ett tag till!! :)

Kommentarer
Postat av: Eleonor

Men NEJ panik!!!! Usch jag hade ocksa gratit som ett barn om det hande. Ar hon laktos intolerant nu? eller ar det bara ersattning?

2015-12-04 @ 00:16:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0