Strawberry & Toffee cake




Bakade den här underbart goda kakan förra helgen och bjöd över mamma på lite fika. Den är verkligen galet god!
Receptet är mitt eget och det går otroligt snabbt att göra om man bortser från mjölken som ska koka i ca 3 timmar så att det blir en kolakräm. Men jag hade kokat min burk för 3 veckor sen så det var bara att köra. Annars är det 3 timmar som gäller, lägg burken i en kastrull med vatten så at burken är täckt, lägg på locket och låt den sjuda.

Botten:
15 digestivekex
125 g smör

Fyllning:
1 burk kondenserad, sötad mjölk

Topping:
3 dl grädde
1 liter jordgubbar

Smält smöret i en kastrull och blanda med kexen som ska krossas, jag kör mina i mixern. Tryck ut smulorna i botten på en form, ca 23 cm i diameter. Bred på kolakrämen. Skiva ca hälften av jordgubbarna och täck kolan. Vispa grädden, gärna med några droppar röd karamellfärg, bred över kakan och toppa sedan med resten av jordgubbarna. Lå stå i kylen en stund och sedan är den redo av avnjutas. Den är himelskt god! =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0