Citronrisotto


Igår gjorde jag citronrisotto till middag och det blev så himelskt gott! Receptet svängde jag ihop själv efter egen smak och jag bara måste dela med mig av detta:

Citronrisotto:
5 dl ris (man behöver inte ha arborioris, jag körde med parboiled)
8 dl vatten
1 buljongtärning (grönsaksbuljong)
2 dl vitt vin (torrt eller halvtorrt)
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 citron, saften
1 äggula
4 msk grädde
1 dl riven ost
Salt & peppar
Smör & olivolja

Finhacka löken och pressa vitlöksklyftan och stek tillsammans med 1 msk smör och 1 msk olivolja i en kastrull. Tillsätt riset och sedan vattnet och buljongtärningen. Låt koka upp på medelvärme utan lock och se hela tiden till att blanda runt och så att vätskan inte kokar bort för fort (gör den det har du för hög värme) När riset börjar bli färdigt häller du på två dl vitt vin, sänker värmen och sätter på locket. Under tiden blandar du ihop äggula, grädde, citronsaft och osten. Smaka på riset så att det fortfarande har tuggmottstånd och se till att det fortfarande finns vätska kvar, risotton ska vara krämig, men inte vattning.  Jag behövde inte fylla på mer vätska under koktiden och det ska man inte behöva göra. Ta av kastrullen från plattan och blanda ner äggsmeten. Salta och peppra och servera med något gott till. Vi hade kyckling/quornfilé som jag stekte i smör, färsk persilja, peppar, salt och några droppar sweet chilisås. Vi hade även gröna ärtor till. Det var såååå gott!


Kommentarer
Postat av: Eleonor

Tack Charla.. Det är verkligen skönt att komma igång med träningen igen. Dom har en undersökning som säger att 1 av varje 4:e person är obesed in america. Vi tänker inte vara den personen. Plus att alltför många har type 2 diabetes. INTE okej. Därför gör vi en livsomvändning.. =)

2011-01-06 @ 14:58:38
URL: http://eleonorsamerica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0