Hallon & Vaniljpaj med kokoscrumble


Igår var jag så sugen på att baka något nytt, det är lite som att måla för mig ibland, man vill bara slänga ihop några ingredienser och se hur det blir. Det blev en paj med vaniljkräm, hallon och kokoscrumble och det blev väldigt gott. Här kommer receptet:

Pajdeg:
125 g smör
3 dl vetemjöl
2 smk vatten
2 tsk vaniljsocker

Kokoscrumble:
75 g smör
1 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 dl kokosflingor

Fyllning:
ca 2,5 dl vaniljkräm
2 dl hallon eller andra bär

Börja med pajdegen. Nyp ihop eller kör alla ingredienser utom vattnet i en matberedare, det ska bli smuligt och sedan tillsätts vattnet för en len och smidig deg. Tryck ut degen i en pajform, jag använde en med löstagbar kant. Nagga skalet och låt vila i kylen i 30 minuter. Gör vaniljkrämen och ta fram hallonen så att de får tina en stund,  jag blandade även ihop dem med lite florsocker. Sätt in pajskalet i ugnen på 225 grader och förgrädda i 15 minuter. Smula ihop ingredienserna till toppingen, även den kan man köra i några sekunder i matberedare istället.
När skalet är färdigt fyller man det med vaniljkräm, hallon och så toppar man med kokoscrumble och sedan in i ugnen igen i ca 20- 25 minuter. Kyl pajen väl, gärna över natten innan servering. En klick vaniljglass och en kopp kaffe blir underbart till serveringen ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0