My food


Tänkte dela med mig lite av vad jag äter nu när jag tränar och vad jag absolut inte äter. Jag delar nog upp det i kategorier så att ni får en idé om vad jag äter till frukost, mellanmål, lunch och middag.

Frukost:
Havregrynsgröt
Kaffe
Mellanmjölk
Te
Knäckebröd (Wasa Husman)
Naturell yoghurt
Havrefras
Äpple
Frysta bär
Keso
Kokt ägg
Gurka
Tomat

Mellanmål:
Te
Kaffe
Mellanmjölk
Frukt
Knäckebröd
Naturell yoghurt
Gröna ärtor
Keso
Tonfisk
Makrill
Kokt ägg
Morot
Gurka
Paprika

Lunch & Middag:
Cous cous, fullkorn
Råris
Fullkornspasta
Potatis
Spenat
Quornfilé
Tonfisk
Makrill
Lax
Fiskbullar i hummersås
Torsk
Broccoli
Ruccola
Gröna ärtor
Kidneybönor
Vita bönor (inte i tomatsås)
Oatly havregrädde
Zucchini
Champinjoner
Palsternacka
Vitkål
Kålrot
Krossade tomater
Tomatpuré
Gröna oliver
Fetaost
Kokosmjölk
Rapsolja

Produkter jag väljer bort (som jag tidigare har ätit):
Buljongtärningar
Ketchup
Sylt
Vit pasta
Majonäs
Matlagningsgrädde
Margarin
Smör
Chips
Plockgodis
Bröd och skal till tacos
Dipp (på påse som man blandar med gräddfil)
Mjukt bröd (ca 2 gånger i månaden äter jag Fazer rågform)
Quornfärs
Sojakorv
Vita bönor i tomatsås
Smaksatt yoghurt
Ost (på mackan)
Alkohol (bara på fest ;)

Har säkert glömt något, men ungefär så här ser det ut. Min grundtanke är att dra ner på kolhydraterna, mjölkprodukterna och försöka äta så "rent" som möjligt. Ska jag äta pasta och ris så blir det fullkornsvarianter och så försöker jag att äta det till lunchen i så fall istället för middag, vill inte ha en mage full av pasta innan jag ska sova. Har dessutom minskat mina portioner och äter låååångsamt. Förut tog jag stora berg av pasta och slängde i mig det på 10 minuter. Äter ett mellanmål vid kl 10 och ett vid kl 15. På förmiddagen räcker det med en frukt eller en skiva knäckebröd och en kopp te. På eftermiddagen innan träning blir det oftast ägg, keso, makrill, gröna ärtor eller yoghurt med banan och frysta bär.

På helgen när man kanske är sugen på något gott så brukar jag tillåta 1 dl vaniljglass med tinade, frysta bär. Annars brukar det bli småyoghurtar, grönsaksstavar med ekologisk salsasås, mörk choklad, frukt, osaltade nötter. Självklart händer det ibland att jag är sugen på några plockisar och då väljer jag alltid två sorter som inte innehåller några e- ämnen; fudgebitar och jordnötsrutor, och så håller jag mig till 8 bitar.
Jag har liksom lyckats få bort det där beteéndet att bara för att det är helg så måste man käka massa skit eller äta mer.

Så nu vet ni vad jag äter :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0