Recept: Linsgryta


Här kommer receptet på min goda linsgryta. Receptet innehåller quorn eftersom jag är vegetarian, men det går absolut att ersätta med köttfärs, vet dock inte om man ska öka mängden då. Mina recept är inte så precisa, jag står oftast inte och måttar allt jag lägger i, utan smakar av tills jag tycker att det är bra. Receptet räcker till ca 4- 5 portioner beroende på hur mycket man tar. Det är riktigt gott att ha en klick turkisk/grekisk yoghurt till.

1 stor rödlök
1 stor röd paprika
1 stor morot
2 dl röda linser
2 burkar krossade tomater
0,5 liter vatten
ca 1 dl tomatpuré
1 tärning grönsaksbuljong
ca 250 g quorn
3 tsk sambal oelek
salt och peppar
2 msk yoghurt

Skala och hacka grönsakerna och stek i olja i en kastrull några minuter. Tillsätt sedan resten av ingredienserna och koka under lock på medelvärme tills linserna är färdiga, det tar ca 15 minuter. Det kan hända att det behövs spädas ut med mer vatten. Som sagt upp till var och en när det gäller smak och konsistens, men det ska inte vara som en soppa! Servera med en klick yoghurt! Gör man detta med köttfärs så vet ni köttätare nog bäst hur man gör :)


Kommentarer
Postat av: Minna

Så roligt att du är vegetarian det är jag med! ;)

2011-08-04 @ 17:12:43
URL: http://kminna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0