Skinny Lasagne


Här kommer ett recept på en betydligt nyttigare lasagne! Den är såklart dessutom vegetarisk. Vad som gör den lite mer light än en vanlig lasagne är att jag för det första helt skippar stekpannan och allt som heter smör eller olja när jag gör såsen. För det andra så har den ingen bechamelsås. Jag gjorde min i en väldigt liten gratängform som ger 2 portioner, typ 23 x 12 cm, så jag antar att man får dubbla på om det ska göras en större. Here we go:

Tomatsås:
1 liten gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, pressad
1 morot, riven
1 burk krossade tomater
1 dl vatten
2 msk tomatpuré
1/2 dl röd pesto
20 oliver
färsk basilika

Lasagneplattor
1 dl riven ost
ca 1,5 dl mjölk

Lägg alla ingredienser förutom peston, oliverna och basilikan i en liten kastrull och låt koka upp. Låt det puttra i ca 15 minuter och tillsätt sedan peston och basilikasn, salta och peppra efter smak . Skär oliverna i mindre bitar och blanda ner. Lägg ett lager med sås i formen, häll sedan över ca 1/2 dl mjölk och lägg på lasagne plattor. I min lilla form behövdes det bara en platta per lager och det blev två lager plattor och tre lager sås. I varje lager går det det åt ca 1/2 dl mjölk. Toppa det hela med 1 dl riven ost och sedan in i ugnen på 200 grader tills den är färdig, jag brukar alltid känna efter med en gaffel, det här med att ta tid på maten är inte riktigt min grej. Servera med grönsaker och enjoy!

Nästa gång provar jag att göra den med zucchini inställer för lasagneplattor, då blir den ännu mer skinny!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0