Smash cake

Imorgon fyller Winston ett år och jag tänkte baka en liten tårta till honom som han får "smasha" och smaka på. Det blir en sockerfri variant, har hittat ett amerikanskt recept och hoppas att det blir bra (är lite orolig över mängderna på ingredienserna när jag gör om från cups till dl). Receptet ser ut så här:

INGREDIENTS:

  • 4 or 5 ripe bananas
  • 3/4 cup natural no sugar added applesauce
  • 1 teaspoon baking soda
  • 1 1/2 cups whole wheat flour
  • 3 teaspoons vanilla extract
  • 1 teaspoon cinnamon
  • 1/4 teaspoon nutmeg

For the frosting:

  • 1 cup (8 ounces) cream cheese
  • 1/2 cup (4 ounces) no sugar added apple juice concentrate
  • 2 teaspoons pure vanilla extract
Tänker göra några små ändringar (typ som att ha lite kokosolja i smeten, ta bort muskoten och ha äppelpuré i frostingen istället för juicekoncentrat). Funderar på hur jag ska dekorera, hittade två fina på Pinterest och det blir nog både ljus och en liten vimpel. Har köpt en liten springform på Lagerhaus som är 10 cm i diameter, så det blir en riktig liten minitårta :) Smeten som blir över tänkte jag göra muffinsar av och frysa in till hans kalas nästa helg. 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Hej, hoppas du bloggar ännu för hittade detta recept nu! Min tjej fyller ett snart o jag är nyfiken på om detta lyckades,samt hur man ska göra?? Alltså lägger man ihop allting bara till en smet, läggs det i en form eller hur blir det? :D Eller blir det som bottnar man ska stapla?

2016-03-31 @ 06:54:23
URL: http://sandravaihela.wordpress.com/
Postat av: Sandra

Hej, hoppas du bloggar ännu för hittade detta recept nu! Min tjej fyller ett snart o jag är nyfiken på om detta lyckades,samt hur man ska göra?? Alltså lägger man ihop allting bara till en smet, läggs det i en form eller hur blir det? :D Eller blir det som bottnar man ska stapla?

2016-03-31 @ 06:54:23
URL: http://sandravaihela.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0