Bra natt och sovrutiner

 
God morgon på er! Här har vi varit uppe sedan kl 7 och lilleman har haft en lika bra natt igen och sovit i sin egen säng. Nu sover han en liten liten nap mellan 9 och 10 och jag har passat på att duscha, plocka undan lite, bädda sängar och nu blir det lite slösurf. Hans nya sovrutiner är att vakna för dagen mellan 06.30- 07.00. Vi går upp och myser som vanligt en stund och sedan blir det en flaska ersättning. När han är färdig får han sitta vid bordet medan jag gör frukost till mig själv. Sedan klär jag på honom och så myser och leker vi i sängen. När klockan närmar sig 9 så tar vi fram sångboken och sjunger några sånger han känner igen (bä bä vita lamm, krakel spektakel och imse vimse spindel tycker han om just nu) och avslutar alltid med blinka lilla stjärna och den sjunger jag medan jag lägger honom i sängen, lindar om med filten och ger nappen. Öppnar fönstret lite och drar ner rullgardinen och sedan går jag därifrån och så kommer han till ro själv. Vid tio vaknar han och då får han lite gröt och fruktpuré. Sedan går vi ut med Elton - och numera sitter lilleman i sittdelen. Fram till tolv tittar vi i böcker och jag börjar förbreda lite inför min lunch. Vid tolv får han en flaska ersättning och sedan gör vi samma rutin som på morgonen - sjunger lite och gör det mörkt och mysigt i rummet. Vid 13 så sover han. Den här sovstunden kan variera i allt från 1 timme till tre, men det vanligaste är att han sover ca 2 och en halv timme, vilket är perfekt för då är han sedan vaken tills han ska sova för natten. Han vaknar alltså runt 15.30 och då är det en flaska ersättning och promenad med Elton som gäller igen.När vi äter middag sitter han också med vid bordet och äter lite puré. Vid 19 börjar samma rutin igen - en flaska ersättning, på med pyjamas och så läser jag favoritboken (Amadeus och Amanda) och så sjunger jag (och varannan dag så badar han på kvällen) och runt 20:00 lägger jag honom i sängen och han kommer som vanligt till ro själv. Jag tycker det är så bra med rutiner, då vet man exakt när han är trött och hungrig och han sover bra på natten när han har bestämda sovtider på dagen. 

Kommentarer
Postat av: Farmor

Vad härligt att ni fått in så bra rutinerar och att han är nöjd med att somna själv. Mysigt med lite sångstund före.

2014-05-06 @ 12:06:10
Postat av: Nina Bergquist

va mysigt ni har det :D skönt att han skippar vagnen nu. skönt för er! om han kan sova överallt!

2014-05-07 @ 09:32:44
URL: http://deliciously.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0