Första fästingen


Idag har jag plockat bort Eltons första fästing och det var inte helt utan drama vill jag lova!
Jag var preic redo för att gå utanför dörren och åka iväg till jobbet. Precis som vanligt brukar jag klappa lite på Elton, och pussa och säga "Hej då" och "Elton stannar här". Ser då att han har något ovanför vänstra ögan och tänker att det är något han har dragit med sig in från morgonpromenaden. Försöker borsta bort det, med det lossnar inte. Tittar närmare och får panik när jag ser att det är en stor, grå fästing. Jag är extremt känslig när det gäller allt som heter småkryp, alltså jag gillar inte ens fjärilar! Fredrik var redan på jobbet så där står jag själv och måste ta tag i det. Ringde min chef och var lite smått hysterisk och meddelade jag jag skulle jobba hemma istället eftersom hunden har en fästing och min första plan var att gå till veterinären och låta dom ta hand om det (jag har själv haft en fästing på benet en enda gång och då gick jag till vårdcentralen för att ta bort den, haha, vilka blickar jag sa när jag var där för att ta bort en fästing).

Gjorde en statusuppdatering på Facebook om fästingen och fick genast respons. Slutsatsen var - gör det själv, det är bara att ta tag i den och dra rätt ut! HELL NO, tänkte jag, inte fasiken tänker jag ta i den! Men eftersom det var en hel timme kvar tills veterinären öppnade och jag började tänka på en massa sjukdommar så tog jag beslutet att göra det själv trots allt. Haha, jag hade live coaching via telefon samt på facebook chatten. Jag tog en liten bit toapapper mellan tumme och pekfinger, tog tag i den ordentligt och drog bara rätt ut. Den satt hårt och plötsligt klickade det till och den var borta. Jag mosade till den och spolade ner den i toan. Jag vet att man ska titta på den för att se att hela är med och sedan bränna den, men fy fasiken vad äckligt, nej jag kunde helt enkelt inte, ville bara bli av med den. Lite svullet, rött och blodigt blev det efteråt men det är tydligen normalt. Ringde veterinären han ställde 100 dumma frågor, men hon var så otroligt gullig och hjälpsam och nu känns det bra. Ska ner till apoteket på lunchen och köpa fästinghalsband.
Så, där har ni hela historien om när Sara drog ut Eltons fösta fästing, haha, vilken jäkla nybörjare jag är :)


Kommentarer
Postat av: Nina

jag brukar använda en pincett. greppa så nära huden som möjligt, men med fast grepp om fästingen och sen dra. efter att ha haft ludde i 11 år är det fasen lika äckligt än. tror inte man kommer över det, någonsin! gah!



bra att du gjorde det iaf! hoppas han slipper få fler i sommar (oddsen är väl liten, men hoppas kan man ju göra) =)

2012-04-12 @ 12:02:33
URL: http://deliciously.se
Postat av: Nina

jaa jag köpte tillbehör från panduro och satt och klistra.. ska sätta in den sen på ungarnas rum då kalaset är över.. =)



http://modesida.blogg.se/me/2012/april/vimplar.html

2012-04-12 @ 20:41:18
URL: http://deliciously.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0