Saffranskaka med vaniljglasyr


Gjorde en otroligt god kaka igår som jag bara måste dela med mig av. Ville så gärna göra något med smak av saffran men inte de klassiska lussebullarna, jag klarar inte av att baka med jäst! Bläddrade lite i min bok "Sju sorters kakor" och i den hittade jag ett recept på saffranskaka, som är som en sockerkaka fast med smak av saffran. Tyckte att det kändes lite väl tråkigt så jag slängde ihop en glasyr med vad som fanns hemma och det blev perfekt. Så gott!

Saffranskaka
• 200 g smör • 0,5 g saffran (1 pkt) • 2 ägg • 3 dl socker
• 2 tsk bakpulver • 1, 5 dl mjölk • 4 dl vetemjöl

Inga svårigheter med denna kaka. Smält smöret och låt svalna, sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker. Tillsätt saffran, mjölk och smör. Blanda ner vetemjöl och bakpulver. Häll smeten i en smörjd och bröad form ca 24 cm i diamneter. Gräddas i nedre delen av ugnen enligt receptet i 45 minuter. Men jag tog ut min efter 35 minuter och den blev helt perfekt. Låt svalna, på med glasyren, in i kylen en stund och sedan är den redo ät att ätas.

Vaniljglasyr
Glasyren slängde jag bara ihop på en höft så jag vet inte exakt hur mycket det ska vara av allt.
Ingredienserna var iallafall färskost, vaniljsocker, strösocker och smör, om jag ska gissa på hur mycket av allt så blir det nog så här:
• 100 g färskost • 1,5 msk vaniljsocker • 1 msk socker • 1 msk smör
Deta blir ett tunt lager som ni ser på bilden. Mitt bästa tips är att smaka er fram tills glasyren är god helt enkelt =)
Ett tips är att kanske göra Leila Lindholms creme cheese frosting.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Ser ju SÅ gott ut! Jag ska äta lite morotskaka ikväll som min mamma fixat.

2010-12-18 @ 18:34:18
URL: http://passionforpoison.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Nu fick jag ju lite inspiration till Olivers ettårs-kalas! Ska nog göra chokladmuffins med vaniljglasyr! Gulligt var det med det där blandade strösslet och sånna där små silverkulor blandat!!



Köpte bokstavsljus idag till tårtan! :)



Ser himla gott ut allt du bakar!

2010-12-18 @ 19:07:55
URL: http://cblog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0