Pepparkakshus



Idag har vi bakat pepparkakshus. Vilket projekt det blev! Vi började med att sätta oss ner och skissa upp våra hus. Och sedan gjorde vi mallar för alla delar. Jag hade en idé om att Leo skulle göra sitt helt själv, ingen hjälp med ritningarna, utan bara precis så som han ville, det fick bli hur vingligt som helst =) Sedan var det dags att kavlar ut degen, skära ut alla delar och grädda dem i ugnen. Fredrik hjälpte oss att smälta socker i en stekpanna och sedan var det dags att bygga ihop. Fredrik byggde åt Leo, sockret blir ju varmt som fasiken! Han fick ihop huset hur bra som helst och det blev så gulligt, alldeles snett och precis så som han hade ritat det =)
Mitt hus blev total katastrof. Hade fått ihop grunden så bra men när taket skulle på så rasade det ihop totalt och gick i bitar, alltså takbitarna blev aldeles mjuka och bara föll isär. Jag försökte att rädda det, men ju mer jag pillade desto fler småbitar blev det. Jag var såååå jäkla förbannad. hade ju stått typ hela dagen och pysslat. Jag gav upp och lämnade mitt vrak..Leo kom ut till mig och sa att jag kunde få halva hans hus eftersom mitt hade gått sönder. Hur gulligt ♥
Jag gjorde ett nytt försök och fick lappa ihop alla småbitar. Och visst funka det, taket såg ut som ett lapptäcke =) Men med glasyr och massa smarties så gick det att dölja. Men det var ju inte alls så där mitt hus skulle se ut, haha, ser ut som om en tioåring på speed har gjort det =) Jag hade gjort värsta skissen med vilket mönster jag skulle göra med glasyren och så skulle jag dekorera med några rosa smarties och sikverkulor. Det skulle liksom vara "classy"...nästa gång köper jag färdiga delar och lägger allt krut på dekorationerna.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Oh jag ska kanske ta en tur till ÖoB i Uppsala. Inte helt dålig den heller men allt i Uppsala är, i det stora hela, sämre än i andra städer.



Ja usch, jag har också hosta! Trodde att jag höll på att bli frisk igår men jag tog fel. Försöker bli frisk nu i och med att jag ska flyga på onsdag. Brukar ALLTID bli dundersjuk när jag flyger om jag är småsjuk när jag reser. :-/



Krya på dig!!!



2010-12-13 @ 09:58:00
URL: http://passionforpoison.blogg.se/
Postat av: Eleonor

Haha en tioåring på speed...

Leos hus ser häftigt ut.. Som något hus från Alice i underlivet ;)

2010-12-13 @ 21:04:29
URL: http://eleonorsamerica.blogg.se/
Postat av: Elinas Hem

Åh men de blev ju jättefina! Hsr aldrig bakat pepparkakshus får jag erkänna, verkar så svårt och det kommer från mig som tar mig an alla möjliga projekt... utom just pepparkakshus haha:-)



Och ja men visst kan jag länka, nemas problemas! Fixar det under dagen:-)

2010-12-14 @ 13:32:57
URL: http://elina85.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0